Jämställdhet i transportsektorn


Nätverksträff Göteborg

Lunch och kvinnlig krockdocka

Kvinnor löper betydligt högre risk än män att drabbas av så kallade whiplashskador vid påkörning bakifrån. Men när man utvecklar och utvärderar bilarnas whiplashskydd utgår man normalt från en modell av en medelstor man, vanligtvis krockdockan BioRID. Det finns idag endast en liten variant kvinnliga krockdocka (1,51 m lång), som är speciellt anpassad till frontal- eller sidokollisioner i högre hastigheter – inte krockar bakifrån.

Anna Carlsson har i sin forskning tagit fram en prototyp av en docka som representerar en genomsnittlig kvinna, den första i sitt slag. Genom att låta kvinnliga volontärer bli påkörda i väldigt låga hastigheter har deras rörelsemönster vid en krock undersökts. Forskarna har därefter skapat EvaRID, en matematisk modell av en kvinnlig krockdocka, som ligger till grund för prototypen.

Anna har arbetat med fordonssäkerhet och personskadeprevention sedan 1998. Hon disputerade på Chalmers 2012, och har därefter arbetat som forskare och projektledare inom området. Sedan drygt två år är Anna anställd på Chalmers Industriteknik.

Tid: 24 maj klockan 11.30 – 13.00
Plats: Trivectors lokaler på Odinsgatan 10
Anmälan:  linda_billberg@hotmail.com senast den 19 maj. Ange om du är medlem i nätverket, vill ha lunch eller vill ha någon specialkost!

Varmt välkomna önskar,
Nätverket kvinnori transportpolitiken genom
Ana Gil Solá, Helena Sjöstrand, Suzanne Frej och Linda Billberg

Comments are closed.